tisdag 27 september 2016

Det här med att åldras

Nu är jag på mitt femtiotredje år och vissa dagar och tidpunkter känner jag verkligen det. Kroppen kraschar, fallerar, krackelerar, strejkar, gnisslar och är helt enkelt inte som den har varit. Det märker jag framförallt om mornarna. Mina fotleder är så stela att jag stapplar fram som min 88-åriga pappa gick, när jag ska ta mig från sängen till toaletten. Det har varit så den senaste veckan, så det är rätt nytt.

Den här perioden påminner på sätt och vis om puberteten, då kroppen plötsligt betedde sig på ett annat sätt, än tidigare. Lika lynnig är den nu, med bara den skillnaden att funktionerna blir sämre och sämre. Självklart är jag glad att jag lever och är (så vitt jag vet) frisk. Men det är inte kul att plötsligt bli stel och orörlig. Jag har googlat på stela fotleder (naturligtvis) och förstått att det förmodligen är artros.

Än så länge mjukas fotlederna upp lite efter rörelse. Så när jag gått ner till köket och upp på övervåningen, är jag lagom uppvärmd och stelheten ger med sig. Jag har provat med lite morgon gymnastik, när jag ligger i sängen. Jag har snurrat fotlederna först åt ena hållet och sen åt andra. Lite mjukare blev jag väl, men ingen stor skillnad. Dessutom hittade jag ett träningsprogram på nätet, som ska var bra att göra. Men det har jag inte orkat följa fullt ut. Det är så lätta övningar, att jag är skeptisk till att de verkligen hjälper.

Av någon underlig anledning har jag fått för mig, att stelheten skulle kunna botas med hormoner för övergångsbesvär. Men jag har ju inget som styrker det påståendet. Det känns bara som mina hormoner eller brist på hormoner, är det som satt igång åldringsprocessen. Suck!

Just nu har jag grym träningsvärk efter löppasset i terräng. Det var ingen idé att ens försöka springa ikväll. Jag får försöka ta mig ut i morgon istället. Löpning är förresten inte alls bra, när man har artros. Sånt är livet!

Mina fötter fotograferade för snart ett år sedan. Just här hade jag inga stela fotleder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar