onsdag 26 oktober 2016

Att satsa på löpning när man är 50 plus

Det tycks som om varje PT rekommenderar att kvinnor över 40 ska styrketräna. Vad är egentligen fördelarna med att springa, när man är femtio plus och varför väljer jag det? För min del har jag svårt att träna styrketräning disciplinerat på egen hand. Jag fuskar när det blir kämpigt. De gånger jag har tränat styrketräning i maskiner på gymmet, har det gått bra, men där är jag obekväm, om jag inte har sällskap av någon.

När jag springer kan jag själv välja när jag ska springa och med vem. Jag klarar att springa helt på egen hand och tycker det är skönt att göra det. Jag kan ha olika målsättningar med löpningen. Just nu vill jag träna för att kunna löpa länge och långt. Med länge menar jag långpass om 90 minuter och med långt menar jag runt 13-15 kilometer. Jag struntar i tider under höst och vinterhalvåret och vill bara hålla igång löpningen.

Det är klokt att ta det långsamt och försiktigt, så att kroppen håller. När man som jag, är lite tyngre, är det än viktigare. För två år sedan hade jag ofta problem med benhinnorna. Peppar, peppar, det har jag inte nu! Kroppen är gjord för jakt: att springa. Men den är också gjord för att lyfta tungt: styrketräning. För det mesta får jag till den träningen, när jag arbetar i trädgården under vår och sommar. Men jag skulle kunna träna mer styrka hemma på egen hand.

Idag blev det en springtur med Aud om 5,7 kilometer. Hon fick problem med ena knät, annars hade vi fått till 6 kilometer. Idag kände jag mig stark och kunde driva på lite framåt. Den känslan är underbar!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar