fredag 2 december 2016

Hamsterhjulet versus målgång

Wiveka och jag diskuterade livet i allmänhet och känslan av stress. Hon upplever att livet alltför ofta far fram som ett hamsterhjul. Allt snurrar på i snabb takt och hon upplever sällan att hon går i mål. Det vill säga att hon blir färdig med uppgifter och kan vila, bara vara blank ett tag. Nu kan man tro att hon mest tänkte på jobbet när hon beskrev det här, vilket hon inte gjorde.

Jag upplever att jag kommer i mål hemma i det privata. Förmodligen beror det på att vi inte har några barn  som bor hemma ännu. Wiveka har tre tonårspojkar hemma plus ett nytt förhållande. Våra verkligheter ser helt enkelt olika ut. Men jag tror det är oerhört viktigt att tänka på att gå i mål såväl på jobbet som privat.

Själv är jag dålig på att gå i mål på jobbet. Ofta är jag kritisk och funderar på vad jag kunnat förbättra. Ibland känner jag mig negativ. Men jag har börjat försöka se det som att jag försöker identifiera utvecklingsområden.

Igår upptäckte jag att min arbetsplats är i behov av en krisplan och ett kristeam.

Själv är jag i akut behov av vila. Efter en tuff vecka är det så skönt med helg. Jag har laddat med godis och pocketböcker.

Igår var jag och Malin på lyxfrukost på Tant Grön. Den här gången åt jag saffransvåfflor också. Mmm vad gott det var!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar