fredag 2 december 2016

Världens bästa familjemedlem

Panzer är vår katt nu. Grannen som fick ta över henne från de ursprungliga ägaren, ska flytta. Hon älskar att jaga i skogen bakom oss och han tror att hon skulle rymma tillbaka om hon fick flytta med honom.

Vi skulle inte ha något husdjur. För det första är jag allergisk och för det andra var vi inte intresserade av att bli låsta av en katt.

Ja, så bestämde sig Panzer för att det var här hon ville bo tillsammans med oss. Hon har smugit sig in i vår familj och våra hjärtan. Jag är förvånad över hur mycket hon betyder för oss redan. Jag är också förvånad över hur mycket glädje hon tillför.

När barnen har flyttat hemifrån minskar samtalsämnena. Barnen har delat med sig glimtvis av deras vardag. Vi har haft ett ganska stort utbyte. När de flyttar hemifrån minskar berättelserna från deras vardag och det blir färre samtalsämnen.

Nu har vi Panzer och hennes bravader att prata om. Det senaste vi pratat om (med lika delar skräck som beundran) är hennes förmåga (och envishet) att ta sig in i huset till oss via spabadstaket och altantaket. Altantaket är glashalt i kylan och nu när det är pudersnö på det, ser vi spåren efter hennes halkande. Vi tror att hon gillar spänning i livet.

Vi är inte lika förtjusta i spänning och har därför funderat på en mindre halkig lösning. Jag har en idé, men det återstår att se om min man klarar av att iscensätta  den. Han har fortfarande väldigt ont i sina revben efter cykelolyckan.

Till dig som upplever att du är ensam, eller uttråkad rekommenderar jag att köpa en katt. Du kommer få så mycket kärlek och glädje bara genom att vara dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar