måndag 20 februari 2017

Att planera för vår och sommar

Åh, vad jag längtar efter våren nu. Jag hörde att det är risk för snö här den här veckan. Det är klart, vi är ju bara i februari ännu. Men man kan ju planera lite i alla fall. Jag älskar att pyssla i trädgården. Det är ju världens bästa träning, att gräva, rensa och kratta. Bara det blir lite varmare, så ska jag sätta igång och gräva för syerenhäcken som ska sättas. Jag planerar att köpa jord, eftersom jag vet att det brukar vara mycket sand (vi bor på en sandås), så fort jag gräver någonstans i trädgården. Det är visserligen lättgrävt, men trist för växter med alltför mycket sand.

Idag har jag beställt lite blomfröer. Jag tänker så en del i krukor och en del i muggar. För ett par år sedan sådde jag i platsmuggar och det var himla smidigt. Lätt att föra över dem från muggarna till större krukor eller rabatter, när de hade växt tillräckligt. Det som var förvånande (för mig) var att alla frön tog sig. Det var oväntat. Jag trodde kanske att hälften skulle ta sig i bästa fall. Det blev så många plantor att jag fick ge bort flera.

Nu när vi har Panzer, måste jag bara ha plantorna på "ett säkert ställe", eftersom hon har förmågan att vilja äta mina blommor. Källaren skulle kunna vara ett bra ställe, även om det är ganska kyligt där. Gästrummet är också ok, eftersom jag kan stänga dörren, så att hon inte kommer in där. Det allra bästa stället är altan, men det är Panzers favoritställe, så det går inte bra.

Visst är det kul att planera för trädgården!

En av mina favoritbilder. Den är tagen i Branäs

Ormöga är vårblommor som ha har mängder av i rabatter. Den är en riktig marktäckare.

Äppelblom. Förra året blommade alla äppelträd fantastiskt rikligt.


Här är en syrenhäck jag satt genom att gräva upp sticklingar i mina föräldrars trädgård. Det känns extra roligt att ha flera växter som jag har fått gräva upp från mitt barndomshem. I år tror jag att den här häcken kanske kan slå till och blomma för första gången. Jag tror det är vit syren här. På andra sidan huset tror jag att jag har blå syren. Oavsett färg är de underbart vackra och doftar himmelskt! Jag tycker att syren täcker bra mot insyn. De brukar sprida sig och bli riktigt tjocka, om man håller dem lågt de första åren. Jag gillar även häckar av sorten Snöbär. De har rosa som blommor och sedan kommer det vita bär. När jag var liten roade jag mig med att plocka bären och sedan trampa på dem, så de smällde. Det är också en häck som är tålig enligt min erfarenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar