tisdag 21 februari 2017

Det här med poddar

Den första podden jag upptäckte var P1:s podd  "Kropp & Själ". Den tar upp så många olika ämnen, men hela tiden med kopplingar till kropp och knopp. Jag tycker om att forskare deltar och diskuterar ur olika perspektiv. Ibland är lyssnarna med (det är jag inte lika förtjust i) och ställer frågor eller berättar om sina erfarenheter. Anledningen till att jag inte gillar lyssnarnas deltagande är, att jag upplever att de många gånger tycks ha fastnat i något de inte kan ta sig ur på egen hand, just då. Det är helt ok när de berättar om erfarenheter som ligger en tid längre bort. Då har de perspektiv på det.

Den andra podden jag fastnade för, var "Träningspodden". Flera på jobbet pratade om podden och då blev jag nyfiken och började lyssna. Sen var jag fast. Jag tycker också att den här podden fokuserar på kropp och knopp, fast lite mindre forskningsbaserat (när det gäller knoppen). Lovisa står för det teoretiska och jag upplever att hon är jordnära och väldigt klok. Ju mer personlig hon vågar vara, desto intressantare blir det att lyssna, tycker jag. Jessica är den som mest vågar sticka ut hakan och uttrycka sina åsikter. Det är befriande när hon tycker och tänker om saker. Hon står för flärd och som lyssnare får man en liten inblick i hur det är i den glamourösa världen. Båda är feminister och det genomsyrar programmen på ett väldigt positivt sätt.

I ett av "Träningspoddens" avsnitt gästade Clara från "Styrkebyrån". Inslaget med henne gillade jag verkligen och det gjorde mig nyfiken på hennes och Johannas pod (Styrkebyrån). Jag lyssnade på första avsnittet och sen var jag fast. Clara är väldigt duktig på att redovisa för forskning och hänvisar gärna till källor där man kan läsa mer för att fördjupa sig. Johanna har världens behagligaste röst, tycker jag. När jag hör henne tala blir jag glad och fylld av energi. Hennes röst är melodiös och så behaglig  (ja jag vet att jag upprepar mig!). När Clara och Johanna fnissar, fnissar jag med som om jag var med i samtalet. Då kan du tänka dig hur duktiga de är på att få lyssnaren fokuserad och aktiv. Jag håller på att lyssna ikapp alla deras avsnitt och hoppas det tar lång tid innan jag är ikapp!

Vilka röster de som poddar har och hur de pratar, har stor betydelse för mig. Både "Träningspodden" och "Styrkebyrån" är helt suveräna på att låta varandra tala till punkt. Ibland undrar jag om de har fått gjort många omtagningar, eller om de är så disciplinerade. Om de skulle ha avbrutit varandra eller pratat i munnen på varandra, skulle jag nog inte vara lika benägen att lyssna. När människor avbryter andra (Malou på tv 4 är ett praktexempel) blir jag oerhört irriterad. Men som sagt de här två poddarna gör inte det och ändå känns de så avslappnade. Känslan är att de sitter och småpratar och samtidigt hänvisar till forskning (eller är tydliga med när de inte gör det). Det värsta som finns är poddar där de har ett manus som de läser upp (ja man hör att de läser!). Ja, fast jag gillar ju inte poddar där man flamsar och tramsar för mycket heller. Vissa kändisar är verkligen en besvikelse att lyssna på, just för att de är så oseriösa. Men det finns uppenbarligen många andra som gillar det.

För mig är rösterna som pratar en viktig förutsättning. Det är ju hemskt, eftersom man inte kan hjälpa vilken röst man har. P1 "Kropp & Själ " har jag somnat till många gånger. Hon som pratar har så behaglig röst, att jag somnar om jag sitter still och lyssnar. Ofta laddar jag ner pod avsnitt för att minimera risken att det hackar eller laggar. Då händer det att avsnitt efter avsnitt spelas upp av de nedladdade. Om jag vaknar på natten och inte kan somna om, kan jag hämta mobilen och lyssna för att somna. Det lustiga är att jag kan sova som en stock, men varje gång "Träningspodden" drar igång med ett avsnitt, vaknar jag. Min teori är att det är Jessicas pigga röst som väcker mig. Den podden fyller mig med energi och träningslust, så det skulle vara konstigt om jag inte vaknade antar jag.

Gemensamt för alla tre poddarna är, att man lär sig massor. De inspirerar och är tankeväckande. Jag kan repetera och lyssna om flera gånger på ett och samma avsnitt. Det gillar jag skarpt!

Det här är mina favoritpoddar. Vilka lyssnar du på? Jag vill gärna ha tips på fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar