tisdag 21 februari 2017

Hur jag gör städning uthärdlig

Då var det dags att städa huset. Gud vad trist det är att städa! Men nödvändigt förstås, så det var bara att sätta fart. För att härda ut det tråkiga jobbet, brukar jag sätta en deadline. Klockan 12 ska jag vara färdig, tänkte jag. Utan deadline kan jag hålla på i evigheter och fastna i detaljer. Det kan handla om att jag hittar något intressant som jag blir sittande med (också en strategi för att slippa ta tag i det mindre roliga). Med deadline måste jag uppskatta hur mycket jag kommer hinna med och prioritera. Jag tror "Arga snickaren" skulle vara rätt nöjd med mig, eftersom jag lyckas pricka in tiden perfekt hela tiden (övning ger färdighet).

Det bästa med en deadline när jag städar är, att jag kan räkna ner. Att tänka nu är det 30 minuter kvar, sen är det klart. Om jag hamnar i tidsnöd kan jag stressa på lite genom att öka tempot. Då blir det lite roligare när jag tävlar mot tiden. När jag blir lite snabbare, stoppar jag in mer aktiviteter och känner mig på så sätt ännu nöjdare.

Idag hann jag pressa in snöröjning inom tidsgränsen. Prick klockan 12 var huset städat och vägen upp till huset snöröjd.
Alla knep är tillåtna för att få tråkgöra mer uthärdligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar