fredag 10 mars 2017

Lycklig över vad?

Det är de små sakerna i livet som gör mig lycklig. Idag skiner solen från en klarblå himmel och det ger mig ett lyckorus. Vår katt Panzer var extra kelig i morse och ville bli upplyft i min famn. På förmiddagen kommer jag träffa människor jag tycker oerhört mycket om. Det här är exempel på pusselbitar av lycka för mig. En hel del av dem kan jag inte styra över själv. Därför blir jag än gladare när de inträffar.

Ja, sen har jag de stora sakerna som gör mig lycklig. En del styr jag inte över alls och andra styr jag rejält. Mina barn till exempel, de skänker mig en oerhörd lycka, bara genom att finnas där. Tänk att alla tre är så kloka att jag kan rådgöra med dem om viktiga livsval! Dessa livsval jag själv styr över. För mig är det viktigt vem jag har valt att leva med. Skulle jag göra samma val idag? Om jag börjar tveka, vad kan jag göra åt saken? Är förhållandet värt att kämpa för? Hur ska jag göra det? Är båda beredda att kämpa för det? Nu har min man och jag hållt ihop i 27 år och under de åren har jag regelbundet ställt mig dessa frågor. Kanske är jag ensam om att göra så? För mig har det varit bra att känna att jag gång på gång gör aktiva val. Mitt liv ska inte bara "rulla på" utan eftertanke. Jag vill vara chaufför och styra och inte lämna viktiga livsval åt "ödet" eller "slumpen" eller något annat.

För mig är det viktigt var jag har valt att bo. Jag är uppväxt på landsbygden och älskade att bo där. Men så inträffade en ny fas i livet och jag kunde se fördelarna med att bo i stan. Min man hade sett fördelarna flera år tidigare, så det var inget svårt beslut att flytta. För det mesta trivs jag utmärkt att bo här. Det jag inte tycker om (insyn från andra) åtgärdar jag med häckar. När längtan efter att se grönskande gärden och vidder blir för stor, åker jag till min syster och njuter. Men även här ställer jag mig regelbundet frågan: vill jag fortsätta bo här? Vad fungerar bra? Vad fungerar mindre bra? Vad behöver åtgärdas? Behövs en annan typ av boende eller skulle jag välja det här igen?

En tredje viktig källa till lycka för mig är arbetet. Min arbetsplats behöver bestå av härliga medarbetare, bra lokaler och tillräckligt roliga och utmanande arbetsuppgifter. Helst ska det finnas en utvecklingspotential eller ett svårt dilemma, som jag blir lockad av. När arbetsuppgifter blir rutin, blir jag uttråkad och nedstämd, oavsett hur trevliga kollegor eller hur fina lokaler det är. Det är först på senare år som jag har vågat tänka förändring. Det har inte alltid varit så tydligt för mig vad som gör mig lycklig arbetet heller. Rutiner och tristess kommer ju smygande och i mitt första arbete (12 år på SDR Svensk Direktreklam) förstod jag inte att det var det rutinartade som gjorde mig less på jobbet. Idag är jag mer vaksam på det och på stress. Tidspress och rutinartade arbetsuppgifter är den värsta kombinationen för mig. Arbetet som är tråkigt måste då ske snabbt dessutom. Hemskt!

Sammanfattningsvis  blir jag lycklig när jag upplever att jag har ett meningsfullt förhållande och arbete samtidigt som jag bor på en plats jag har valt. När jag upplever att jag kan styra och påverka i min vardag upplever jag lycka. Det påminner en hel del om KASAM - begreppet (känslan av sammanhang).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar