lördag 13 maj 2017

Att skapa rum i trädgården med hjälp av syrenhäck

I stolt samarbete med Plantinavia

Så var det dags att plantera syrenhäcken. Jag började i fredags kväll och då fotograferade Steffanie mig. Plantinavia tipsar vad man ska tänka på när man har fått plantorna. De rekommenderar att man blandar den befintliga jorden med ny planteringsjord. Jag köpte åtta säckar planteringsjord till mina 20 kvadratmeter. Till att börja med ställde jag ut alla plantor, för att se hur det såg ut, och att det blev någorlunda jämnt avstånd mellan plantorna. Det var 25 plantor.
Så här heter mina häckplantor


Här har jag ställt ut plantorna

En del häcksorter kommer med säckväv runt jordklumpen. Mina plantor kom i krukor.



De var lätta att ta ur krukan och rötterna höll väl ihop. Visst är det en helt fantastisk rotklump!

 När jag ställde ner plantan där den skulle vara, vände jag den, så den fick en fin sida in mot vår trädgård. Jag kollade att de stod rakt också. Sen var det dags att vattna. Det var bara fem plusgrader i fredags, men jag vattnade ändå. Plantinavia rekommenderar att man vattnar ordentligt. Min svägerska brukar säga att man ska vattna tills man tycker att man stått nog länge, och då ska man vattna lika länge till.

Här är bilder tagna från idag (lördag) då solen sken. Sara var fotograf då

Jag har lagt ett tunt lager täckbark ovanpå jorden. Dels skyddar det mot frost/kyla, dels behåller det fukten bättre i jorden och så håller det borta ogräset. Jag kommer lägga på mer till hösten!


Ena dagen utan häck, andra dagen sitter den där fix och färdig. Det är inte klokt vad smidigt! Så vacker den är sen! Jag bara älskar den! Skönt också att få råd om hur man ska göra när man sätter häcken och hur man ska sköta den!

Den är precis så här vacker som den ser ut på bilderna! Inga av bilderna är redigerade eller manipulerade på något sätt!

Humlorna surrade idag runt häcken. De är säkert lika lyckliga som jag! Jag blir så inspirerad till att ta tag i fler saker i trädgården nu! Att skapa rum där man kan umgås. Jag tycker ju om känslan av att vara ifred i min egen oas.





 Första året är det extra viktigt att vattna ordentligt. Plantorna använder mer energi med temperaturer över 12-13 grader. Så länge temperaturen håller sig under det, behöver man inte vattna särskilt mycket, då plantorna inte vill växa och därmed inte gör över med extra energi.

Just nu är det ganska kyliga nätter och idag var dagstemperaturen uppe i 15 grader som mest. Så jag nöjde mig med att vattna rejält med duschslang. Men framöver kommer jag använda droppslang över natten en gång per vecka. Den ger cirka 2,5 liter per timme. Det är ju perfekt!


 Jag bara älskar min syrenhäck! Blir du sugen på att få en färdig häck redan i sommar från Plantinavia eller läsa mer om företaget, klickar du HÄR!
Plantinavia har även en blogg som du hittar om du klickar HÄR! De finns även på Instragram







2 kommentarer: