måndag 11 december 2017

Nytt värmesystem installerat

Äntligen har vi ett värmesystem som fungerar i hela huset! Strax innan klockan 7 vällde det in hantverkare i huset. Det var rörmokare och elektriker. Först tog de bort elpatronen som vi aldrig har använt. Kvar gapade ett brunt hålrum. Där har jag grundmålat ikväll. Lite hyllor och vips får jag mer förvaring.

När jag såg luftvärmepumpen blev jag ärligt talat förfärad över hur stor och klumpig den är. Borde de inte bli bättre och mindre med tiden, typ som mobiltelefonens utveckling? Som vanligt sansade jag mig och försökte se det positiva. Den måste ju vara superbra. Med den storleken borde den kunna värma flera hus...

Vi har en "inomhusdel" också. Den är nätt och fin. Varmvattenberedaren hade tydligen kommit bort (vem vet den kanske också är gigantisk). De har förberett allt så den ska vara lätt att installera när den väl kommer.

Det är en märklig känsla att ha värme i hela huset. Tidigare höll jag stängt till gästrummet till exempel, eftersom det drog kallt därifrån. Nu står dörren öppen och rummet ser mer inbjudande ut. Vårt kök ligger mot nordväst och har alltid, alltid varit kyligt. Nu är det desto trevligare. Så skitsamma om luftvärmepumpen ser ut som värsta reaktorn så länge det blir varmt i huset.

Jag återkommer med bilder när jag kan ta dem i dagsljus. Det enda jag har bild på är den gjutna plattan luftvärmepumpen står på. Det är numera fullt begripligt för mig, varför den behövde gjutas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar