onsdag 14 mars 2018

Att skotta eller inte skotta...

Åh, vad det var skönt att se solen idag! Det känns som det var alldeles för länge sen den var framme. Skönt att det blir ljust tidigare om mornarna och att det är ljusare om kvällarna också. Det börjar dofta lite vår i luften tycker jag. En av våra grannar stod och hackade i isen på sin garageuppfart. "Man vill ju inte halka", sa han och visade stolt upp sin så gott som isfria och snöfria uppfart. "Nej", svarade jag och hasade mig fram över den kompakta isen på vår uppfart, där man inte kan se en millimeter barmark. "Nu är det vår i luften", sa jag i försök att distrahera och hasade mig snabbt vidare till vår trappa.

Det är inte första gången grannen talar om för mig att de inte vill halka och därför skottar undan på sin uppfart. Jag förstår att det är frustrerande för grannen att se vår isiga uppfart. Men det är faktiskt vårt bekymmer. Vi är lata med skottning och skottar minimalt, trots halkrisk. Men vi sandar lite då och då.

Nu smälter solen snön mer och mer om dagarna. Cykel och gångbanan till jobbet, var relativt snöfri redan. Det ska bli fortsatt kallt några dagar till. Men nu närmar vi oss mitten av mars, så nu är den snöiga perioden på sluttampen. Om det inte börjar snöa inom de närmaste dagarna, kommer det nog inte gå att åka skidor till helgen.

Jag ser fram mot att få sätta igång och påta i trädgården. Trädgårdsarbete är lustfyllt för mig, till skillnad från snöskottning. Hoppas de två sista veckorna i mars går fort, så att det snart blir april och vår på riktigt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar